Publicerat: / Allmänt

Vilka är vi och vad gör vi?

Hej !

Vi är tre tjejer vid namn Matea, Rebecca och Malin. Det är sommarlov just nu och vi håller på med ett spännande projekt. Som tre entusiastiska tjejer arbetar vi med rättssociologi, i samarbete med Karl Dahlstrand och Forskningsnätet Skåne. Han har en juristexamen från Stockholms universitet och har även läst Kriminologi.
Dahlstrand disputerade våren 2012 med avhandlingen ”Kränkningar och upprättelse” som fått pris från Vetenskapssocieteten i Lund.

Vi arbetar med detta projekt under följande två veckor och är lokaliserade i Lunds universitet under denna tid. Vår uppgift är att studera några få områden inom denna breda kategori. Vi har valt att fokusera på sociala mediers påverkan i människor liv. Mer specifikt, de positiva respektive negativa effekter som sociala medier inverkar. Samt skillnader med hur det är att vara kille respektive tjej på nätet. Frågor som vi kommer att studera är exempelvis: Hur påverkas vi av sociala medier? Är det ”lättare” att vara kille än tjej på nätet? Hur upplever de olika könen varandra på nätet?

Vilka är vi?

Matea Zovkic: studerar ekonomi på Nicolaiskolan i Helsingborg, bosatt i Klippan och är 18 år. Ämnen som intresserar mig är juridik, ekonomi och pyskologi. På fritiden umgås jag gärna med vänner, pojkvän och familjen. Går gärna ut och hittar på massa aktiviteter så som att fika, äta ute, dansa och styrketräna bl.a. Jag har passion för träning, matlagning och make up.

Rebecca Martinsson: pluggar samhälle med internationell inriktning på Hässleholms tekniska skola. Jag är bosatt i Bjärnum och är 17 år. Intressanta ämnen är engelska, geografi och internationella relationer. Under fritiden hänger jag med vänner och familj, läser böcker och kollar på filmer. Hobbyn är bl.a. träning och bakning.
 
Malin Gustavsson: studerar samhällsvetenskapliga linjen med inriktning Media, kommunikation och information, vid Olympiaskolan i Helsingborg. Ämnen som jag tycker är intressanta är journalistik, engelska och mediaproduktion. Jag bor i Helsingborg och är 18 år. På min fritid umgås jag med nära och kära, tränar och läser romaner. Mina hobby är att träna, sova och äta.


Följ gärna med på vår resa med studierna under denna korta tid! Vi ser fram emot att lägga upp massa spännande inlägg. Trevlig läsning, Mvh Matea, Rebecca och Malin

 Från vänster: Malin, Matea och Rebecca



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej!
Vi som driver denna bloggen är tre gymnasieelever vid namn Matea, Rebecca och Malin. Vi studerar under sensommaren 2015 rättssociologi, med inriktning på sociala mediers påverkan i människors liv.

Vi arbetar med detta projekt i samarbete med Forskningsnätet Skåne och Lunds universitet.
En intressant länk är Cybernormer, som är en hemsida och blogg åt den rättssociologiska forskargruppen Cybernormer.